pondělí 4. února 2019

#cojsemzaszbodla



Jak můžete vidět, snažila jsem se vymyslet originální hashtag k něčemu tak neoriginálnímu, ale na moji obranu, inspirace není nikdy dost! Recepty sice jako inspirace slouží, ovšem jak si seskládat jídlo na celý den, to už může být pro mnohé z nás kamenem úrazu. Abych se přiznala, ani já v tom nejsem žádný přeborník, jelikož se výživě aktivně nevěnuji ve smyslu profesionálním, jsem pouze laik zakládající svou stravu na zdravém selském rozumu, ale ani to neznamená, že nedělám chyby. Protože je pro nás slovo zdravá strava takřka nedefinovatelné a u žádné potraviny není vždy na 100% jisté, zda opravdu je tak zdravá, jak se tváří, myslím, že nebude od věci dát hlavy trošku dohromady a prostřednictvím těchto příspěvků upozornit na to, co až tak vhodné není, nebo naopak na to, co v nich chybí. Pořád je potřeba dbát na to, že každý z nás má o zdravé stravě jinou představu. Proto bych prosila nerýpat, ale smysluplně vyjádřit svůj názor, protože to je pak ta přidaná hodnota, kterou si z komentáře člověk může vzít.
Teď trochu konkrétněji. Svoje makroživiny a celkový kalorický příjem neustále upravuji podle své stravy, podle svého věku, podle jakékoli změny, která je směrodatná pro výpočet. Já jsem si jako laik vypočítala své hodnoty pomocí kalkulačky od osoby, které já opravdu věřím, protože jsem na základě rad z její strany dokázala zhubnout už 24 kg. Pokud vás to zajímá víc, kalkulačku najdete zde. Berte na vědomí, že tato kalkulačka je algoritmem pro jeden z mnoha vzorců na výpočet těchto hodnot, ale vzorec si můžete vybrat na základě svého uvážení jakýkoli, který vám ve výsledku bude sedět.
Nechci se tu moc rozkecávat o kalorických tabulkách jako takových, proto vás odkážu na videa, která jsem o nich natočila (1. díl, 2. díl), a tam se o nich dozvíte vše, co je podle mě důležité k tomu naučit se s nimi pracovat.
Na základě výše zmíněné kalkulačky jsem si vypočítala kalorický příjem pro redukci váhy, který odpovídá 1676 kcal, z toho bílkoviny 120 g, sacharidy 160 g, tuky 52 g, vlákninu jsem nechala na 30 g. Dále se snažím dbát na to, že příjem cukrů by měl zhruba odpovídat nějakým 20 % sacharidů, což u mě vychází na 32 g. Z těchto hodnot jistě vydedukujete, že si zakládám na vyvážené stravě, ve které mám dostatek každé z makroživin, tedy se nevrhám do žádných extrémů, ba naopak se snažím využít chytrých počtů k tomu, abych si mohla jíst defacto co chci.
To by pro začátek snad stačilo. Shrnuto podtrženo, tyto příspěvky chci přidávat proto, aby byla kde čerpat inspirace, jak si seskládat celodenní jídelníček, a taky proto, abyste i vy mě dali nějakou zpětnou vazbu o tom, co si myslíte, kde dělám chyby já a co podle vás je ta správná cesta. Budu jedině ráda, když si z tohohle všeho něco vezmete jak vy, tak i já!


Žádné komentáře:

Okomentovat